W zdrowym ciele, zdrowy duch!

W zdrowym ciele, zdrowy duch!

Zdrowe odżywianie kojarzy się nam zazwyczaj z restrykcyjnymi dietami i mnóstwem ograniczeń. Jednak wcale tak nie musi być. Wystarczy dobrze zbilansowana dieta aby nasz organizm funkcjonował lepiej i był zdrowszy. Jak powinniśmy się odżywiać żeby dostarczyć odpowiednich witamin do naszego organizmu?

Fundamentem zbilansowanej i dobrej diety jest jedzenie 5 posiłków dziennie o stałych porach. Musimy jednak je dostosować do naszego organizmu. Zatem, zacznij od badań, morfologia pokaże Ci jakich składników w organizmie Ci brakuje i jak powinieneś je uzupełnić. Po wykonanych badaniach dobrze jest wybrać się do dietetyka. Jeśli nie poradzisz sobie sam ze zbilansowaniem odpowiedniej diety, specjalista na pewno Ci pomoże. Nie tylko chodzi o konkretne produkty spożywcze, ale i ich przygotowanie.

Owoce czy warzywa?

Warzywa powinny stanowić podstawę, każdej zdrowej diety. Powinieneś dodawać je do każdego bazowego posiłku. Są one źródłem witamin i składników mineralnych potrzebnych dla naszego organizmu. Warzywa jest to najzdrowsza grupa produktów. Najwięcej witamin otrzymamy z warzyw surowych, ale gotowane na parze lub w małej ilości wody również będą porządną dawką witamin. Mimo tego, że warzywa i owoce w piramidzie żywienia są na jednym poziomie, to powinniśmy jeść zdecydowanie więcej warzyw niż owoców. Co wcale nie świadczy o tym, że owoce są mniej zdrowe. Absolutnie, owoce są bardzo zdrowe. Ich rola w organizmie jest bardzo ważna ponieważ stanowią one źródło błonnika i witamin w naszym organizmie. Jednak powinny one stanowić jeden i pół posiłku dziennego w naszym organizmie. Czyli, jeden cały i do drugiego powinny być tylko dodatkiem. Tak idealnie zbilansujemy swoją dietę. Warto jednak nadmienić, że owoce stanowią również dostarczenie cukru do naszego organizmu co sprzyja wyrzutom insuliny.

Sok z owoców i warzyw, czy kolorowe napoje?

Jeśli chcemy się odżywiać zdrowo i wyrzucić z naszej diety niesprzyjające nam produkty. Szczególną uwagę powinniśmy poświęcić na kolorowe soki i napoje. Są one słodzone sztucznymi słodzikami, a zawartość wartościowego soku z jabłek, bądź truskawki jest to jedynie kilka procent. Więc postawmy na soki świeżo wyciskane z owoców i warzyw, bądź wodę z cytryną, lionką i miętą. Dzięki temu nie będziemy gasić naszego pragnienia samą chemią, a dostarczymy organizmowi zdrowych witamin. Warto nadmienić, że picie słodzonych napojów sprzyja glikacji, czyli przyłączeniu się cząsteczek glukozy do białek, po czym nasz organizm starzeje się szybciej. Picie nieodpowiednich napojów sprzyja również wzrostowi naszej wagi oraz powstaniu cukrzycy.

Na ile szklanek mleka pozwolić sobie dziennie?

Mleko jest to bardzo kontrowersyjny produkt, jedni zalecają 2 szklanki dziennie inni dietetycy wkluczają całkiem z diety. Faktem jest, że większość dorosłych osób nie toleruje w pełni mleka. Powoduje to wzdęcia lub inne problemy układu pokarmowego. Nabiał najlepiej jest jeść w wersji ukwaszonej, czyli sfermentowanej. W postaci serów i jogurtów. Ale ważnym jest aby nie przesadzać z ilością nabiału w diecie.

Related Articles